Ain Najwa's tutorial blog. Feel free to take anything. Do not re-tuto~

+ Follow Tutorials Freebies Resources Refresher


Tutorial : Pattern Header
Monday 26 November 2012
Hello, fellas. Today, I would like to make a tutorial using Adobe Photoshop CS4. Depends on you lah nak pakai adobe photoshop version berapa pun. Mungkin ramai yang dah tahu macam mana tapi saya buat tuto ini untuk orang yang tak tahu saja. >///<

Pattern header ini contohnya macam transparent header kat bawah ini.
Tutorial kali ini saya just guna pattern basic saja, malaslah nak download. Jadi kalau korang nak pattern lagi lawa, boleh download di SINI . Tak tahu macam mana nak download? Tanya kemudian ^^ Let's start (:

1. Korang launch dulu Adobe Photoshop korang. Then, tekan FILE → OPEN. Ia akan pop-up macam image kat bawah ini kan?


Saya cadangakan korang guna width dan height macam kat atas ini. Depends on kesesuaian pada blog koranglah. Saya cuma cadangkan saja.

2. Ia akan keluar macam rajah dibawah ini. So, korang bolehlah mula menaip apa-apa yang korang suka pada ruangan plain yang berada ditengah-tengah screen itu. Tengok step dalam rajah dibawah ya! Click untuk besarkan gambar.


3. Dah buat segala step diatas? Dah tekan LAYER ? Ia akan keluar macam rajah dibawah kan? Ikut saja step dibawah : 

 4. Dah siap buat step dalam rajah di atas? Buat pula step ini :


5. Lepas korang click PATTERN OVERLAY, ia akan keluar pop-up layer style. First korang cari lah mana-mana pattern yang korang suka. Then korang boleh tick pada stroke / Drop shadow/Bevel and Emboss. Nak click semua dalam kotak kuning pun tak mengapa.  Then, click OK.


6. Ini step terakhir.. done semua? Okay, ikut step ini untuk Save. FILE → SAVE AS . Ia keluar pop-up macam kat bawah kan? Jangan lupa namakan header anda dan ubah FORMAT itu kepada PNG. Siap? Tekan SAVE. ^^ 

Dah siap header pattern korang. Bolehlah upload ke blog. Tak tahu nak upload header ke blog macam mana? Refer tutorial INI . Any questions, comment or ask me at foxyform.com. Bye!





NEWER
PAST